• بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 46
      کد: 135125
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد:

      احیای هویت و تبدیل طوس به یک قطب بزرگ گردشگری از اهداف شورای پنجم است/ تعارضی بین حرم مطهر و آرامگاه فردوسی وجود ندارد

      اگر نگاه‌ها درست شود مسائل با سرعت بیشتری حل خواهد شد، من اگر چه عمرانی هستم اما بیشترین دغدغه‌ام، موضوعات فرهنگی است. پروژه‌های عمرانی توسط متخصصین امر در شهر انجام می‌شود، ما پل خیلی خوب می‌سازیم، راه خیلی خوب می‌سازیم اما بیشتر مشکلات ما در حیطه مسائل فرهنگی است. این نگاه اگر نگاه درستی باشد بر همه مسائل ما سایه خواهد انداخت و آنها را اصلاح خواهد کرد. باید نگاه حاکم بر شهر عوض شود.
      احیای هویت و تبدیل طوس به یک قطب بزرگ گردشگری از اهداف شورای پنجم است/ تعارضی بین حرم مطهر و آرامگاه فردوسی وجود ندارد

      نامش مسعود ریاضی است، دکترای عمران و استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. همراه با لیست امید، به عضویت شورای پنجم شهر مشهد درآمده است و با اقبال اعضای شورای شهر به ایده‌اش، کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس راه‌اندازی شد که او امروز ریاست کمیسیون در سال اول فعالیت شورای پنجم را بر عهده دارد.
      صحبت‌هایش را با این مصرع از فردوسی شیرین گفتار آغاز می‌کند: «به نام خداوند جان و خرد»
      گفتگوی من با او در مورد علت راه‌اندازی کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس و اولویت‌های این کمیسیون است که در زیر می‌خوانید:
      1. آقای دکتر ریاضی، وظایف و اولویت‌های کمیسیون تازه راه‌اندازی شده ویژه توسعه و عمران طوس چیست؟ چرا شورای پنجم این کمیسیون را راه‌اندازی کرد؟
      ما اکثرا اعتقاد داریم که طوس دارای پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگر است، گردشگری که دوست دارد نقاط تاریخی و فرهنگی را ببیند. ظرفیت‌های این حوزه تاکنون مغفول مانده بود و به صورت ویژه به آن پرداخته نمی‌شد. از همین رو پیشنهاد دادیم کمیسیون ویژه‌ای برای توسعه و عمران این محدوده در شورای پنجم راه‌اندازی شود تا ذهن اعضای شورا به صورت دائم و هفتگی درگیر این موضوع بوده و طوس جزء اولویت‌های شورای شهر و شهرداری در این دوره باشد.
      2. چه اقداماتی از هنگام اعلام نتایج انتخابات تاکنون در این راستا انجام داده‌اید؟
      جلساتی با راه و شهرسازی برگزار شد وضعیت طرح تفصیلی طوس را بررسی کرده‌ایم. این طرح به مشاور ابلاغ شده است و بر اساس اعلام مشاور، طرح تفصیلی طوس تا 6 ماه دیگر آماده می‌شود. این یکی از مهمترین کارهایی است که باید هر چه زودتر به سرانجام برسد.
      یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، برگزاری بازدیدهای میدانی اعضای شورای شهر از ناحیه منفصل طوس بوده است تا اوضاع آنجا رصد شود. جلساتی نیز با شهردار منطقه 12 برگزار شده است. همچنین در اتاق فکرهایی که تشکیل شده به مطالعه سند راهبردی طوس پرداخته‌ایم و این سند را برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارسال نموده‌ایم.
      3. 21 سال از توصیه رهبری مبنی بر رسیدگی به طوس و احیای این منطقه می‌گذرد اما در این مدت اقدامی عملی در جهت اجرایی نمودن فرامین معظم له صورت نگرفته است، علت را در چه می‌بینید؟
      یک بخش قضیه به این بر می‌گردد که متاسفانه گروهی فردوسی را مقابل مذهب می‌دیدند. این تفکر حتی از زمان حیات حکیم فردوسی وجود داشت به گونه‌ای که آن زمان اجازه دفن پیکر این شاعر نامدار را در قبرستان مسلمان‌ها ندادند تا در باغ خودش دفن شد. چنین تعصباتی از دیر باز بوده و در حال حاضر نیز وجود دارد. اما من این تفکر را درست نمی‌دانم.
      با عمیق شدن در ادبیات و اندیشه فردوسی، می‌بینیم که هیچ تعارضی در وی با امام معصوم وجود ندارد. همچنین مهم‌ترین دلیل برای عدم اجرای آن فرمان تاریخی، عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و عدم تبیین مسئولیت‌های هر کدام از این دستگاه‌ها بود. وقتی مسئولیت‌ها به درستی مشخص نشود و هر کس وظیفه خود را در این راستا نداند کاری هم از پیش نخواهد رفت.
      4 . برخی می‌گویند هیچ یک از ابعاد گردشگری، تاریخی و تفریحی و مذهبی مشهد به جز زیارت و حرم مطهر نباید برجسته سازی شود، با این نگاه چه می‌کنید؟
      معتقدم جایی که آفتاب هست بالندگی وجود دارد، پس در مشهد که آفتاب وجود علی بن موسی الرضا(ع) وجود دارد باید همه استعدادها رشد و نمو پیدا کنند، نباید مانع رشد و بروز استعدادها شویم. فرهنگ دینی و مذهبی ما هم به این مهم تاکید دارد که باید کمال در همه ابعاد و زمینه‌ها باشد. هم سفر و هم گردشگری در دینمان مورد تاکید قرار گرفته است و پیامبر اکرم(ص) نیز خود اهل سفر، گردشگری، سیاحت و بازرگانی بودند.

      5. طرح‌های پیش رو برای احیای طوس در سال اول فعالیت شورای پنجم کدامند؟
      بسیار به طوس و آینده آن می‌اندیشم. گاهی چشمانم را که می‌بندم تصور می‌کنم که طوس خوب است چه شکلی بشود؟ از فرهیختگان و نخبگان علمی و دانشگاهی و معماری نیز در این راه بهره خواهیم برد. نظر صریح من این است که طوس باید یک محل فرهنگی و تاریخی باشد اما باید متخصصان بیایند و روی این طرح‌ها و ایده‌‌ها نظر بدهند تا اجرایی شود.
      ما دو هدف بزرگ برای طوس داریم یکی احیای هویت طوس و دیگری تبدیل این محدوده به یک قطب بزرگ گردشگری . برای رسیدن به این اهداف باید اقداماتی صورت بگیرد. در اقدامات بلند مدت، اولین موضوع طرح تفصیلی طوس می‌باشد زیرا تا این طرح به سرانجام نرسد نمی‌توان کار خاصی انجام داد.
      اقدامات کوتاه مدت‌تری نیز باید صورت گیرد تا وضع ظاهری طوس تغییر یافته و آبرومندتر شود. در همین راستا ابتدا باید پیشخوان مقابل آرامگاه فردوسی بازپیرایی و آراسته شده و سرانه‌های خدماتی آن مانند پارکینگ و فضای سبز تکمیل گردد.
      موارد زیادی از این دست فعالیت‌ها که نیازمند اخذ مجوز خاصی نیست، برای اقدامات کوتاه مدت برنامه‌ریزی شده است.
      البته در حال حاضر تعریف و اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز برای طوس را انجام می‌دهیم که اصلاح و تکمیل سند احیای طوس از مهم‌ترین اقدامات است تا بر مبنای آن تکالیف و وظایفمان آغاز شود.
      6. رفت و آمد شهروندان از مشهد به طوس با مشکل مواجه است. مردم اگر وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند، برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این خط با مشکل مواجه خواهند شد، تدابیرتان در این خصوص چه خواهد بود؟
      در زمینه رفت و آمد مردم به طوس نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد که از جمله آنها می‌توان به اختصاص و افزایش خطوط اتوبوسرانی از نقاط مختلف شهر مشهد به طوس اشاره کرد. این موضوع را در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مطرح نموده و در حال پیگیری برای تحقق آن هستیم. برای بولوار شاهنامه از سه راه فردوسی تا آرامگاه نیز طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح است که از جمله آنها می‌توان به اختصاص تراموا، مینی بوس و اتوبوس برای حمل و نقل مسافر اشاره کرد.
      7. یکی از طرح‌های مطرح شده در دوره‌های گذشته، افزوده شدن مناطق 14 و 15 به شهرداری مشهد بود. آیا می‌توان با نام‌گذاری یکی از این مناطق همانند منطقه ثامن، به نام «منطقه طوس» که در برگیرنده بخش‌هایی از بولوار طوس و محدوده ناحیه منفصل طوس کنونی باشد، بر سرعت احیای آن افزود؟
      یکی از طرح‌هایی که در قدیم مطرح بود، تبدیل شدن طوس به یک شهر مستقل بود اما این کار با نظر کارشناسان و متخصصان، با الحاق محدوده طوس به شهر مشهد منتفی گردید. ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم چون یقینا کار کارشناسی روی آن صورت گرفته است. همین ایده شهر شدن طوس نیز من را به این فکر انداخت تا پیشنهاد راه‌اندازی کمیسیون ویژه طوس در شورای اسلامی شهر را مطرح کنم. این پیشنهاد با موافقت سایر اعضا نیز مواجه شد . کمیسیون طوس می‌تواند ظرفیت یک شورای کوچک برای محدوده طوس را ایجاد نماید تا کارهای یک شورای شهر را در مقیاس کوچکتر و زیر لوای شورای شهر مشهد برای طوس انجام دهیم.
      8. با راه‌اندازی کارگروه نجات طوس، اقداماتی از جمله پلمب معادن شن و ماسه و اعلام منطقه کامیون ممنوع در محدوده طوس انجام شد، اقدامات این کارگروه تا چه حد موفق بوده است؟
      راه هزار قدمی از قدم اول شروع می‌شود، پس هر قدمی که برداشته شده موثر است اما همیشه افراد سودجویی هستند که با رفتن راه‌های میان‌بر به دنبال کسب منافع خود هستند. باید همه دستگاه‌های ذیربط با هم همسو شده و با همکاری و مشارکت، مشکلات طوس حل شود، نمی‌توان انتظار داشت مشکلاتی که سال‌ها در این محدوده وجود داشته است یک شبه حل شود.
      9. بیش از 200 هزار نفر به شما و لیست امید رای دادند. این افراد خواسته‌هایی دارند، برای اجرای خواسته‌های این افراد و تحقق وعده‌هایتان چه برنامه‌ای دارید؟ چه عاملی باعث ورود شما به عرصه انتخابات شورای شهر و مدیریت شهری شد؟ مهم‌ترین دغدغه‌هایتان چیست که در این 4 سال برای رفع آن خواهید کوشید؟
      من استادیار دانشگاه هستم، هرروز دانشجویانی به من مراجعه می‌کنند که می‌خواهند از این شهر و کشور مهاجرت کرده و به کشورهای دیگر بروند و می‌خواهند توصیه‌نامه‌ای برای پذیرش آنها در دانشگاه‌های خارجی بنویسم، بیشتر این افراد هم دیگر به کشور خودمان باز نخواهند گشت. این موضوع دردآور است، وقتی من چنین وضعیتی را می‌بینم که فرزندان این مملکت و شهر که مثل فرزندان خودم هستند، موقعیت را برای رشد و نمو خود در این شهر مناسب نمی‌بینند و دوست دارند از مشهد مهاجرت کنند، باعث می‌شود انسان بیندیشد که باید کاری بکند. همین دغدغه باعث شد تا وارد عرصه انتخابات شورای شهر شوم.
      اگر نگاه‌ها درست شود مسائل با سرعت بیشتری حل خواهد شد، من اگر چه عمرانی هستم اما بیشترین دغدغه‌ام، موضوعات فرهنگی است. پروژه‌های عمرانی توسط متخصصین امر در شهر انجام می‌شود، ما پل خیلی خوب می‌سازیم، راه خیلی خوب می‌سازیم اما بیشتر مشکلات ما در حیطه مسائل فرهنگی است. این نگاه اگر نگاه درستی باشد بر همه مسائل ما سایه خواهد انداخت و آنها را اصلاح خواهد کرد. باید نگاه حاکم بر شهر عوض شود.
      10. آیا می‌توان ادامه خط 3 قطار شهری را تا طوس ادامه داد تا به تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی این محدوده کمک شود همانند کاری که در خط یک برای اتصال آن به فرودگاه انجام شد.؟
      این موضوع ایده خوبی است که باید در مطالعات جامع حمل و نقل دیده شود و نیاز به تحقیق دارد. حتی می‌شود با در نظر گرفتن ایستگاهی برای قطار گلبهار به مشهد در محدوده سه راه فردوسی، پتانسیل خوبی برای توسعه خطوط حمل و نقلی تا فردوسی ایجاد کرد که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
      11. به عنوان یکی از اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در دوره پنجم، راه حل مشکلات ترافیکی شهر را چه می‌دانید؟
      تغییر نگاه فرهنگی و آموزش فرهنگ شهروندی می‌تواند گام‌هایی موثر در حل معضلات ترافیکی شهر مشهد باشد. هر روز ماشین‌های تک سرنشین زیادی در شهر تردد می‌کنند اگر با حذف ماشین‌های تک سرنشین توسط فرهنگ‌سازی، هر اتومبیل مثلا دست کم با دو سرنشین تردد کند، می‌توانیم شاهد کاهش 50 درصدی ترافیک شهر باشیم. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، توسعه خطوط قطار شهری و استفاده از دوچرخه نیز از راهکارهای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر مشهد است. همه این موضوعات به تغییر نگاه فرهنگی مردم و فرهنگ شهروندی بستگی دارد.
      و اما حرف آخر...
      به آغاز سخن و گفتگو بر می‌گردم، «به نام خداوند جان و خرد» مصرع اول شاهنامه فردوسی است، من این مصرع را خیلی دوست دارم زیرا فردوسی شاهنامه به آن عظمت را با این مصرع آغاز کرده است و حتما پیام خاصی در آن نهفته است. این مصرع حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جان و خرد از نظر فردوسی محترم‌ترین دارایی‌های انسان هستند. جان یعنی اینکه شما امنیت اجتماعی داشته و بتوانی حقوق شهروندیت را احصا کنی. جان یعنی اینکه شما حرمت داشته باشی و خرد یعنی اعتقاد به گفتگو و کار تخصصی و اعتقاد به دانش، اینها محترم‌ترین سرمایه‌های انسان هستند که اتفاقا مدیریت شهری سالم هم بر همین دو کلمه جان و خرد استوار است و فاتحه الکتاب فردوسی هم گویا همین بیت اول آن می‌باشد و در جای جای شاهنامه با این دو کلمه مواجه خواهید شد.

      تعداد بازدید: 46
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
  • سایت های مرتبط
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 868,601
    تعداد بازدید امروز : 561
    تعداد بازدید دیروز : 477
    آخرین به روزرسانی : 11:20  1396/08/27
  • تماس با ما
    آدرس :مشهد ، میدان شهدا ، ساختمان توسعه شهرداری مرکزی ، طبقه سوم
    تلفن :32244124
    فاکس :32244125
    رایانامه :shahrsazi@mashhad.ir
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد